Historie

De Mof kleding, sinds 1885

In 1885 begon Dhr Ferdinand Holzhaus een winkel in werkmansgoederen en onderkleding. In die tijd kregen veel mensen die in de Jordaan woonden een bijnaam van hun wijkgenoten. De heer Holzhaus, een Duitser, kreeg de bijnaam “De Mof”. Men zei: “Ik ga even naar de Mof om nieuwe kleren te kopen”. Het woord “mof” had toendertijd nog geen negatieve betekenis. Na verloop van tijd sprak iedereen hem met deze ludieke bijnaam aan en besloot hij zijn winkel ook zo te noemen.

Tot in 1990 bleef de zaak familiebezit, inmiddels was al de derde generatie Holzhaus werkzaam in de zaak. In september 1990 is De Mof overgenomen door Ruud van Doorn, iemand met veel ervaring in de kleding branche die besloot om zelf de uitdaging aan te gaan.

Hofleverancier

Op vrijdag 29 april 2011 kregen Ruud van Doorn en “De Mof” het predikaat Hofleverancier toegekend. Burgemeester Eberhard van der Laan reikte het certificaat en de plaquette voor op de winkel uit.

Het predikaat Hofleverancier betekent niet dat Willem-Alexander al zijn spijkerbroeken bij De Mof koopt, maar de titel is een blijk van waardering van de Nederlandse regering voor bedrijven die zich gedurende een periode van minimaal honderd jaar verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving en in de regio onderscheidend zijn.

Naast de toenmalige eigenaar, Ruud van Doorn, was ook oud-eigenaar Ewald Holzhaus aanwezig.

Nieuwe eigenaar

Sinds 2016 is Igor van Leeuwen de nieuwe trotse eigenaar van De Mof kleding. Igor heeft de winkel overgenomen van Ruud van Doorn zijn oom. Igor zelf al sinds 2009 bezig met het ondernemerschap en heeft door de jaren werkervaring op gedaan bij verschillende winkels.

Lees Igor’s verhaal over De Mof kleding op Hofleverancier.nl

Werk- en Vrijetijdskleding

In de jaren zeventig is De Mof bekend geworden met de op werkkleding gebaseerde vrijetijdskleding, zoals de overall en de borstrok, geverfd in alle modekleuren.

Het klettervest, de schipperstrui en allerhande werkkleding werden toen en worden nu nog steeds verkocht. Het aanbod in vrijetijdskleding, met vele mooie merken, is momenteel zeer veelzijdig. De basis: kwaliteit, duurzaamheid, service en vakmanschap; deze worden erg gewaardeerd door een brede vaste klantenkring. Generatie op generatie komt al bij De Mof winkelen. Uw aangekochte broek wordt nog steeds ter plekke gratis verkort.

Kleding bedrukken

Het bedrukken van kleding is bij De Mof al decennialang mogelijk. Onder Ruud van Doorn bestelden diverse bedrijven al kleding met bedrukking. Tijdelijk was de focus minder op het bedrukken. Door acquisitie te plegen raken er weer steeds meer klanten/bedrijven geïnteresseerd, ook vanwege de servicegerichtheid en kwaliteit.

Duurzaamheid

In de etalage wordt regelmatig aandacht gegeven aan verschillende thema’s, zo ook aan duurzaamheid en het milieu, in deze tijd steeds belangrijker. Er wordt dan ook bij de inkoop gelet op duurzaam geproduceerde kleding en materialen zoals bio-katoen, wol, enzovoort. Bij De Mof kunnen klanten hun oude spijkerbroeken doneren zodat deze weer gerecycled kunnen worden voor nieuwe kleding.